Osoby Spożywające Marihuanę Przeceniają Swoją Zdolność Do Prowadzenia Pojazdów
W jednym z badań na symulatorze jazdy sprawdzono, w jaki sposób różne dawki substancji czynnej konopi THC wpływają na zdolność prowadzenia pojazdów i kiedy osoby je zażywające ponownie czują się zdolne do prowadzenia pojazdów.
Pal tak, jakbyś palił w domu, żeby się naćpać – tak brzmiała instrukcja. Później probanci wsiadali do symulatora jazdy. Wpływ zażywania konopi indyjskich na zdolność prowadzenia pojazdów był przedmiotem wcześniejszych badań.
Zdaniem kierownika badania, Thomasa Marcotte’a i jego zespołu, badania te często napotykają na problemy metodologiczne i pozostawiają pytania bez odpowiedzi. Na przykład próby są często niewielkie. Jak dotąd nie zbadano dokładnie związku czasowego między odmianą konopi indyjskich a zdolnością do prowadzenia pojazdów. Uczestnikom nie wolno było też palić tak, jak do tego przywykli.
Zespół badawczy uwzględnił te aspekty w tzw. podwójnie zaślepionym badaniu. 191 ochotników, którzy regularnie palili, przypadkowo podzielono na trzy grupy. Uczestnicy nie wiedzieli, do której grupy zostali przydzieleni. Proces ten nazywany jest zaślepieniem.
Trzy Grupy i Różne Stężenia THC
Wszyscy uczestnicy dostali do palenia jointa. W zależności od przynależności do grupy joint zawierał inną odmianę konopi. Jeden z wariantów zawierał tylko 0,02 % THC. Ze względu na brak spodziewanego efektu psychoaktywnego, daną odmianę uznano za placebo. Pozostałe dwie odmiany zawierały 5,9 procent i 13,4 procent THC.
Po spaleniu jointa uczestnicy musieli wykazać się zdolnością do prowadzenia pojazdu za pomocą symulatora jazdy. Na fragmencie trasy uczestnicy musieli dodatkowo wykonać zadanie na tablecie. To sprawdziło, jak dobrze podzielna jest ich uwaga, nie zbaczając z drogi. Zadanie przypominałoby sytuację, gdy w samochodzie jest obsługiwana nawigacja.
Jak można było się spodziewać, uczestnicy z grupy placebo uzyskali lepsze wyniki niż osoby, które spaliły prawdziwe jointy. Nie było jednak różnic między grupami THC, których jointy zawierały 5,9 lub 13,4 procent substancji czynnej z konopi indyjskich, czyli THC. Zespół badawczy sugeruje, że uczestnicy dostosowali intensywność palenia, na przykład przez głębsze wdychanie, aby osiągnąć pożądany poziom odurzenia.
Połowa Badanych Osób Po 90 Minutach Wsiadłaby Za Kółko
W różnych momentach uczestnicy byli pytani, czy czują się na tyle trzeźwi, by wziąć udział w ruchu drogowym. Już po 90 minutach prawie połowa naćpanych respondentów stwierdziła, że chce prowadzić samochód. W rzeczywistości ich wyniki były znacznie gorsze niż w przypadku osób z grupy placebo. Na przykład, gdy musieli odwrócić swoją uwagę, nie potrafili utrzymać pasa ruchu. Dopiero po 4,5 godzinach od zażycia marihuany wyniki kierowców z obu grup THC stały się nieodróżnialne od wyników osiąganych w grupie placebo.
Zespół badawczy doszedł do wniosku, że osoby zażywające konopie indyjskie mogą przeszacować swoją zdolność prowadzenia pojazdów w rzeczywistych warunkach i wrócić za kierownicę, jeśli obiektywnie nie są w stanie tego zrobić. Z przeprowadzonych wcześniej badań wynika jednak, że w skomplikowanych sytuacjach na drodze ludzie często odczuwają przytłoczenie.
Osoby regularnie zażywające narkotyki muszą być również świadomi, że nawet po ustąpieniu działania narkotyku, we krwi lub w moczu nadal można wykryć obecność THC, które może prowadzić do utraty prawa jazdy.