Według zasad platformy na TikToku nie powinno być filmów przedstawiających zażywanie narkotyków. A jednak są. Zespół badawczy z Nowej Zelandii zajął się kwestią przedstawiania na TikToku zażywania ecstasy.
Wytyczne TikToka powinny uniemożliwić publikowanie odpowiednio oznaczonych filmów. Na przykład hasztag #ecstasy jest natychmiast blokowany, ponieważ nie można rozpowszechniać żadnych treści, które gloryfikują narkotyki, takie jak ecstasy. Jednak twórcy filmów są kreatywni. Używają oznaczeń, czyli hashtagów, z innymi slangowymi terminami i tak obchodzą filtry.
Naukowcy z Nowej Zelandii przeanalizowali TikToka i znaleźli wiele hashtagów wyraźnie odnoszących się do ecstasy. Jai Whelan i jego zespół chcieli sprawdzić, w jaki sposób narkotyk ten jest przedstawiany na TikToku i jakie przekazywane są w tym kontekście komunikaty.
35 Procent Filmów o Pozytywnych Treściach Na Temat Ecstasy
W momencie przeprowadzania badania naukowcy znaleźli około 500 publicznie dostępnych filmów dotyczących ecstasy. Większość postów zespół określa jako neutralne. W 41 procentach filmów nie można było rozpoznać wyraźnego stanowiska za lub przeciw konsumpcji ecstasy. W 35 procentach filmów ekstazy były jednak jednoznacznie przedstawiane w pozytywnym świetle. Tylko 18 procent filmów opowiada się przeciwko zażywaniu ecstasy. W pozostałych filmach przedstawiono mieszankę argumentów za i przeciw.
Przedstawienie to jedno, a liczba wyświetleń to drugie. Whelan i jego zespół odkryli bowiem zaskakujące liczby. Filmy pokazujące negatywne konsekwencje zażywania ecstasy obejrzano na TikToku prawie 15 milionów razy. To brzmi imponująco. Jednak filmy komediowe, typowe dla TikToka, mają zupełnie inne liczby.
Zabawne Filmy o Ecstasy z 73 Milionami Wyświetleń
Z około 500 filmów dotyczących ecstasy, 82 procent miało charakter humorystyczny. Filmiki te zostały obejrzane przez użytkowników TikToka ponad 73 miliony razy i uzyskały prawie 11 milionów polubień. W 23 procentach filmów ecstasy było również przedstawiane jako część stylu życia, na przykład podczas imprez. Filmiki te uzyskały około 24 milionów wyświetleń z około 3 milionami like’ów.
Whelan i jego zespół zauważają, że tylko dziewięć filmów zawierało informacje mające na celu minimalizację szkód, czyli informujące o tym, jak zmniejszyć ryzyko związane z konsumpcją. Pięć z tych filmów zostało stworzonych przez jedną osobę. Ta osoba rozpowszechniała jednak również informacje, które nie zawsze były poprawne.
Media Społecznościowe Mogą Przyczyniać Się Do Konsumpcji Narkotyków
Badacze doszli do wniosku, że na TikToku istnieje znacząca liczba kont z filmami, które mają wyraźny związek z ecstasy i często przedstawiają jego zażywanie w pozytywnym świetle. Badacze uważają, że pozytywne przedstawienie i połączenie z humorem może skłonić użytkowników TikToka do zażywania ecstasy. Wcześniejsze badania wykazały, że media społecznościowe mogą zachęcać do spożywania alkoholu i marihuany. Wiadomo również, że oglądanie filmów fabularnych sprzyja zarówno piciu w nadmiernych ilościach alkoholu, jak i paleniu papierosów wśród młodzieży.
Szczególnie problematyczne jest to, że TikTok jest używany również przez bardzo młodych nastolatków. Whelan i jego zespół chcieliby, aby twórcy treści na TikToku mogli dobrowolnie umieszczać ostrzeżenia lub ograniczenia wiekowe.
Badacze uważają również, że na TikToku powinno się angażować więcej osób lub instytucji, które rozpowszechniają informacje na temat minimalizacji szkód spożywania narkotyków. W szczególności młodzież może w ten sposób dowiedzieć się, jakie zagrożenia wiążą się z zażywaniem nie tylko ecstasy, ale też innych substancji narkotycznych.
Źródło:
Whelan, J., Noller, G. E. & Ward, R. D. (2024). Rolling through TikTok: An analysis of 3,4-methylenedioxymethamphetamin-related content. Drug and Alcohol Review, 43, 36-44.